Sunday, March 8, 2009

"Skrip malas " dan "persuasif diri"

Terima kasih kepada cikgu Noreiviyanti kerana memperkatakan "ehwal malas seorang pelajar " dalam renungan lima minit di perhimpunan pagi Ahad 8 Mac, 2009. Saya ingin menambah di atas topik bertajuk " skrip malas " dan " persuasif diri ".
Tentu anda ingat apabila Cikgu Zabidi memperkatakan tentang " fikiran separa sedar " dan " kata bual diri" di perhimpunan ini bulan lalu. Malas ada kaitan dengan keputusan untuk tidak melakukan sesuatu yang sepatutnya dikerjakan. " malasnya aku nak baca buku ". " Malasnya aku nak pergi ke sekolah pada hari ini: Kata bual di atas adalah suatu permulaan kata bual dalam diri seseorang. Baca buku pun bukan nak ingat, ... nanti dekat nak ujian PKSM 2 b. Sekarang .... ya lah ada cerita best . Tengok TVpun okay juga. Keputusannya ' tak payah baca buku ". Malas... oh .. malas.
Skrip kata bual di atas berlaku dalam fikiran separa sedar. Jika dilayan , maka perbuatan tidak membaca buku itu kelihatan sebagai satu keputusan yang wajar. " Skrip malas " yang dibina itulah yang mewajarkan kita melakukannya.


Skrip malas tersebut perlu ditentang habis-habisan untuk mengelak daripada terjebak oleh ' malas yang dibenarkan ". Tentangan perlu juga dibuat melalui kata bual. " Betul, lah ... bacapunbukan nak ingat semua , tetapi sekurangnya ingat sikit. Haa... yang asyik nak tengok TV ini kenapa ? Tegok tuu seronoklaa ... tetapi lepas tu, apa pun tak dapat. Besok nak ujian, . semua nak baca,, siapa yang susah. kamu juga yang susah.
Kata bual tentangan terhadap skrip malas perlu dihayati, atau dilafazkan untuk menasihati diri sendiri. Jika perlu ,bangun dan mengadap cermin. Seolah-olah anda berkata-kata kepada seorang individu lain yang berada di sebelah sisi yang lain. " Anda tiada pilihan melainkan mengambil buku sebagai teman ".
Kata tentangan di atas dilakukan bertujuan mempengaruhi diri supaya membuat keputusan . membaca buku dan tidak menonton TV.

Pengetua
9 Mac, 2009.

0 comments:

Penafian

SMK Sungai Tiang tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada laman web ini.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP